Packalenin laiva RUDA 1889





Packalenin laiva

Hufvudstadsbladet 1.6.1889 ilmoittaa: ”Ensimmäinen höyryvene Kulovedelle. Patruuna Aminoffin huutokaupassa maanviljelijä A. Packalen Karkusta päätti ostaa höyryveneen, tarkoituksena ylläpitää liikennettä Kulovedellä ja Palvialan sekä Tyrvään meijerin välillä. Lähiaikoina vene on kunnostettavana Onkiniemen konepajalla. Vene tuodaan 40 kilometriä tietä pitkin Kuloveteen.

Sanomia Turusta 20.12.1889 artikkelissa kerrotaan: ”Viime kesänä nähtiin kaksi höyrylaivan sauhuavan sekä risteilevän paikasta toiseen pitkin Kuloveden ihanaa pintaa”. Näiden höyrylaivain omistajat ovat: maanviljelijä Paqwalin yhden, sekä Kutalan meijeriosakeyhtiö omistaa toisen. Paqwalinin höyrylaivaa kesällä käytettiin tukkien kuljetuksessa ja Kutalan laivaa taasen meijeriliikkeen välittämisessä”.

Aamulehti 25.6.1889 kertoo: ”Uusi höyryvene-väylä. Äskettäin korjattiin täkäläisellä Onkiniemen konepajalla entinen maanviljelijä Aminoff vainajan 32 jalkaa pitkä ja 12 jalkaa leveä höyryvene, joka vietiin Karkkuun Kuloveteen, jossa vesistössä se tulee pitämään liikettä. Veneen nykyinen omistaja on maanviljelijä K. Packalen Karkusta.

Juhani Valannon Näsijärven höyrylaivaliikenteen historia kirjan mukaan kyseessä oli RUDA- niminen höyryvene, joka oli valmistettu valmiiseen puuveneeseen Tampereen konepajalla vuonna 1878. Hinta oli ollut 1288,20 markkaa, johon sisältyi kolmen hevosvoiman höyrykone, kölirauta ja maalaus. Tämän höyryveneen omisti ensin prokuristi Frithiof Wallberg, sitten se siirtyi Ruovedelle Pekkalan kartanoon Aminoffien omistukseen, josta alus siirtyi Kulovedelle Packalenin omistukseen.

Laivamatka Vammalasta Pirunvuorelle 1892

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti