Kulovedeltä Mouhijärven vesistöihin
Mouhijärvi- Siuro laivareitti vuosina 1911- 1925
Otamusjoki ja silta 1900- luvun alussa. Jari Mäkelän kokoelma |
Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvailla laivaliikenteen
aloituksen ja liikenteen vaiheita Mouhijärvellä, josta laivareitti vuonna 1911 suuntautui
alkuun Häijäästä Saikkalanjoelta vakituisena liikenteenä Siuroon ja vuodesta
1913 alkaen Uotsolasta Mätikkö- järveltä Siuroon. Liikennettä hoidettiin
kahdella eri höyryveneellä nimiltään Ahto ja Mouhijärvi. Seuraavissa
kappaleissa kerron hieman näiden höyryveneiden aikaisemmista vaiheista,
liikenteen aloituksesta, säännöllisestä liikenteestä ja mouhijärveläisen laivuri Arvid Laihon ponnistuksista
avata laivareitti, sekä liikenteen hoidosta Mouhijärven ja Siuron välillä.
Liikenne loppui vuoden 1925 lopulla ja Laiho myi höyryveneet.
Ahto ja Mouhijärvi höyryveneet
Ahto höyryveneen varhaisista vaiheista ensimmäinen tietoni
löytyy vuodelta 1908. Silloin Uusi Aura lehti 1.7 kertoo matkustajahöyrylaiva Ahdosta,
joka välittää liikennettä Kulovedellä ja Rautavedellä. Laiva oli ajanut karille kaksi kertaa kovassa
aallokossa matkalla Tyrväältä Karkkuun. Ahto pääsi kuitenkin palaamaan omin
avuin takaisin Tyrväälle.
Seuraavana vuonna Ahto siirretään
Kulovedeltä Siuro- Hämeenkyrö reitille, Tampereen Sanomat 22.7.1909 uutisoi
siirron ja etusivulla on kulkuilmoitus. Seuraavana vuonna 1910 kesäkuussa
pidettiin laivan huutokauppa, josta Arvid Laiho osti Ahto höyryveneen. Ahto
liikennöi vielä alkuvuonna 1911 Kyrösjärven reitillä, laivurina A. Laiho.
Kansan
Lehdessä 1912 kesäkuussa K.O. Mäkinen Siurosta ilmoitti, että ”olen myynyt
höyryalus Ahdon ja Mouhijärven osuuteni mainutuista
aluksista Iivari Niemiselle Mouhijärveltä”. Näiden laivojen omistajia on ollut
siis useampia.
Ahto karilla Rautavedellä. Uusi Aura 1.7.1907 |
Ahto Kyrösjärvellä. Aamulehti 16.5.1911 |
Aikaisemmista historiankirjoituksista poiketen, nämä tiedot
osoittavat, että tätä ensimmäistä Laihon omistamaa Ahto höyryvenettä ei ole
rakennettu Häijäässä, vaan vasta uudempi Ahto höyryvene tehtiin myöhemmin Häijäässä
Hiihkon sahalla. Vuonna 1913
lehtijutussa kerrottiin uudesta Ahto laivasta, joka oli valmistunut vanhan
tilalle, tämä rakennettiin Häijäässä. Lehdessä myös kerrotaan, että Laiho
rakensi uuden aluksen Saikkalankosken ”yläpuolelle ja alapuolen (Mouhijärvi) aluksen
korjauttanut hyvään käyttökuntoon”.
Ahto Saikkalanjoella Natusillassa Mustianojalla. Simo Penttilän kuvakokoelma |
Ensimmäiseen Ahto laivaan, jonka Laiho osti Siurosta,
mahtui 25 matkustajaa ja pituus oli 8 metriä. Laiva oli katettu, seiniä vähemmän. Häijäässä
vuonna 1913 valmistettuun Ahtoon ilmoitettiin mahtuvan 34 matkustajaa. Siinä
oli umpinainen hytti ja edessä osittain katettu avo-osasto. Laivan pituus oli 11
metriä, leveys 2,6 metriä ja syväys 0,6 metriä. Rakenteena oli puu, kuitenkin
kaaret olivat terästä. Höyrykoneen tehoksi ilmoitetaan 12 hevosvoimaa.
Aamulehti 20.6.1920 uutisoi Ahto laiva on näet vallan uusittu ja sisältä
erittäin miellyttävä ja siisti”. Laivaa oli kunnostettu vielä entistä parempaan
kuntoon liikennettä varten.
Kapteeneina näissä aluksissa toimi aluksi ulkopaikkakuntalaiset Lunden ja Hilden, sekä mouhijärveläiset Iivari Välimäki ja Kalle Ahola.
Kapteeneina näissä aluksissa toimi aluksi ulkopaikkakuntalaiset Lunden ja Hilden, sekä mouhijärveläiset Iivari Välimäki ja Kalle Ahola.
Mouhijärvi höyryvene on todennäköisesti rakennettu
Siurossa rautatieaseman satamapihassa. Tietoja on myös Mouhijärveläisten
Saarisen veljesten osallistumisesta rakentamiseen, ainakin sitä kunnostettiin
vuosien varrella Häijäässä Hiihkon sahalla. Laiva oli rakennettu puusta, kaaret
terästä. Pituus oli 13,5 metriä, leveys 3 metriä ja syväys 0,7 metriä.
Höyrykoneen teho oli 16 hevosvoimaa ja matkustajia mahtui 44 henkilöä. Laivuri
Laiho ja Välimäki vuorottelivat laivan päällikkönä, konemestareita oli
useampia, osa Tampereen laivoista.
Laiholla oli vuosien aikana useampia ilmoituksia lehdissä, joissa
kuulutettiin ”tutkinnon suorittanutta koneenkäyttäjää pieneen
matkustajahöyrypurteen”. Polttoaineena näissä höyrykoneissa käytettiin
sahausjätettä ja muuta puutavaraa
Mouhijärvi Saikkalanjoella. Vilho Saarisen kuvakokoelma |
Laiho luopui tästä Hämeenkyrön reitistä loppukesästä 1911 ja
Ahto siirrettiin Siuronkosken alapuolelle välittämään liikennettä Mouhijärven
reitille. Aamulehden juttu 24.8.1911 kertoo Ahdon siirretyn sunnuntaita
vasten yöllä Kulovedelle”. Laiho lähti sunnuntaina päivällä siirtämään alusta
Mouhijärven suuntaan. Leukaluiden rautatiesillan ali Ahto pääsi hyvin mutta
Otamussillan vieressä alus juuttui kiinni. Mukana olleen miehistön avulla
päästiin taas eteenpäin, kuitenkin Saikkalanjoen suulla Tupurlanjärvellä
jäätiin pohjamutaan taas kiinni. Kuitenkin alus saatiin vaikeuksista huolimatta
vietyä Häijääseen Sakkalansillan pieleen.
Laiho perkasi ja kunnosti matalat paikat Saikkalanjoella ja
Tupurlanjärvellä, johon hän oli saanut avustusta Mouhijärven kunnalta 100mk.
Hän aloitti laivan saapumisen ja kunnostustöiden jälkeen säännöllisen
liikenteen tällä luonnonkauniilla Saikkala (Häijää)- Siuro reitillä.
Häijää- Siuro reitti
Höyrylaivaliikennettä oli aloitettu jo 1800-luvun lopulla
myös Kuloveden ja Rautaveden alueella. Tampere-Pori radan valmistuminen 1895
sai aikaan ajatuksia siirtää matkustajia radan varresta laivoilla ja veneillä
eri puolille vesistöjen varsia, koska linja-autoliikennettä ei silloin vielä
ollut. Aamulehden artikkelissa 25.7.1889 pohditaan tulevan radan vaikutuksia
myös Mouhijärven asukkaiden kannalta. ”Mielestäni Siuro on sovelias
asema…pienen perkaustyön avulla pääsisi matalakulkuinen höyryalus Mouhijärveltä
välittämään liikettä sanotulle asemalle”. Näin myös Mouhijärvellä yritettiin
päästä mukaan kehittyviin uusiin liikennemuotoihin laivaan ja junaan.
Ensimmäiset höyryveneiden vierailut Mouhijärven suuntaan Otamussillalle ja
Häijääseen tapahtuivat Frans Heleniuksen Apu höyryveneillä 1900- luvun
alkuvuosina. Arvid Laihon aloittama liikenne alkoi 1911.
Ahto höyryveneen Saikkala (Häijää)- Siuro reitin aloitus
tapahtui 26.8.1911. Aamulehden ja Tampereen Sanomien ilmoitukset, jossa Ahto
lähtee Siurosta joka arkipäivä klo 16 ja Häijäästä maanantaina ja keskiviikkona
klo 5.45 ja muina arkipäivinä klo 10. Häijäässä lähtöpaikka oli Saikkalan
sillan pielestä ja Siurossa laivarannasta rautatieaseman vierestä. Aikataulut
oli sovitettu Tampereelle menevien junien aikataulun mukaan. Laiho ilmoitteli vielä lokakuussa 1911 Ahdon
kulkuilmoituksia lehdissä.
Aamulehti 28.6.1911 |
Aamulehti 3.9.1911 julkaisee artikkelin ”Kirje
Mouhijärveltä”, siinä kuvaillaan elokuun 26- päivänä 1911 alkanutta säännöllistä
laivaliikennettä merkkipäiväksi Mouhijärvelle. Arvid Laihoa kehutaan rohkeaksi
mieheksi, joka ”uskalsi hinata aluksensa Hämeenkyrön väljiltä vesiltä meidän
ahtaisiin väyliimme” ja mahdollisti
matkustamisen ”wilkkaampaan kulkuyhteyteen liikemaailman kanssa”. Artikkelissa kehutaan Ahdon 14 kilometrin
reittiä Siuroon Satakunnan kauneimmaksi seuduksi.
Matkalipun hinta oli 70 penniä matkaa kohti. Ahdossa kerrotaan olevan ”katolla varustettu ja sievä suoja perässä, jossa ei kylmä rasita syysilmoillakaan”. Alukseen mahtuu 25 matkustajaa ja ”suuremman väkitulvan sattuessa” laitetaan lotja perään. Artikkelissa kehutaan laivareitin antavan vaihtelua elämään ja paremman reitin ”viilettää” Siuroon Tampereen junille, kuin junille meno Karkkuun hankalaa tietä pitkin ”yhtämittaseen nousuun ja laskuun”. Matka Uotsolasta Saikkalaan Ahdon laiturille on kuusi ja puolikilometriä, artikkelissa todetaan myös mahdollisuus tavarakuormien kuljetukseen aluksella, sekä huomioida kauppiaiden kuljetus tarpeet.
Ahto Sadanleukaluitten rautatiesillan pielessä. Kuvassa Välimäki, laivuri Laiho ja rouva Laiho. Kuva Vilho Saarisen kokoelma. |
Matkalipun hinta oli 70 penniä matkaa kohti. Ahdossa kerrotaan olevan ”katolla varustettu ja sievä suoja perässä, jossa ei kylmä rasita syysilmoillakaan”. Alukseen mahtuu 25 matkustajaa ja ”suuremman väkitulvan sattuessa” laitetaan lotja perään. Artikkelissa kehutaan laivareitin antavan vaihtelua elämään ja paremman reitin ”viilettää” Siuroon Tampereen junille, kuin junille meno Karkkuun hankalaa tietä pitkin ”yhtämittaseen nousuun ja laskuun”. Matka Uotsolasta Saikkalaan Ahdon laiturille on kuusi ja puolikilometriä, artikkelissa todetaan myös mahdollisuus tavarakuormien kuljetukseen aluksella, sekä huomioida kauppiaiden kuljetus tarpeet.
Häijäästä Siuroon on matkaa 14 kilometriä ja laiturit joihin
laiva yleensä pysähtyi: Saikkalankoski- Saikkalansilta (Häijää)- Ryömälä-
Otamussilta (Salmin kylä)- Savia- Siuron aseman laivaranta. Matkustajia laivaan
otettiin tarpeen mukaan rannoilta ja veneistä. Usein käytettiin luonnollisia
rantautumispaikkoja ja lankkuakin myöden kävellen päästiin laivaan.
Otamussillan korjaus vuonna 1912 ja 1924
Otamuksen kivisillassa oli kaksi matalaa kaariaukkoa,
laivaliikenne tarvitsi korkeamman aukon, jotta liikenne sujuisi paremmin. Tie-
ja vesihallituksen asiantuntija
insinööri tuli Tampereelta katsomaan Otamussiltaa ja totesi lausunnossaan sen
oleven hajoamistilassa, korjaus oli erittäin tarpeellinen, myös lupa toisen
holvikaaren nostoon saatiin. Suodenniemen, Lavian ja Mouhijärven kunnat
myönsivät korjaukseen 900mk, samalla väylällä oleva Hius- silta myös nostetaan ja korjataan.
Rakentaja A. Järvinen ryhtyi
tarmokkaasti 1912 talvella kunnostamaan Otamussiltaa. Sillan kaarialustan perusta oli erittäin huonossa
kunnossa ja syöpynyt. Otamussillan uusi
korotettu kaari jouduttiin tekemään kolme kertaa, ennen kuin se pysyi koossa.
Työmiehet jouitivat rakentamaan ja
korjaamaan siltaa paineen alla kevään tulvavesien aikaan. Tukinuitto oli
alkamassa, sekä laivareitin piti myös aueta heti keväällä. Vihdoin toukokuun
23- päivänä 1912 sillan korjaus oli valmis ja toinen kaariaukko oli nyt isompi
ja korkeampi. Nyt Saikkala- Siuro laivreitti
oli kunnossa myös Otamussillan osalta, kuitenkin laivan piippu piti edelleen
kaataa alas, jotta alus mahtui sillan ali.
Otamussillan korjaus tuli uudelleen ajankohtaiseksi 1924.
Satakunnan Kansassa 18.1 oli uutinen ”Manttaalimiesten kuntakokouksesta” jossa
päätettiin Otamussillan korjauksesta. Urakkahuutokaupassa laivuri Arvid Laiho
voitti urakan 12400 markan hinnasta. Urakan oli oltava valmiina kuluvan vuoden
toukokuun 15 päivänä.
Otamussilta, vasen holvi korotettiin laivaliikennettä varten vuonna 1912. Sastamalan seudun museon kuvakokoelma. Kuvaaja Kalle Havas |
Häijää- Uotsola reitin aloitus
Aamulehti 3.9.1911 julkaisee artikkelin liikenteen Saikkala
(Häijää) – Siuro reitin aloituksesta. Siinä kerrotaan myös mahdollisuudesta
tarkastaa jokea Saikkalankoskesta ylöspäin. Artikkelin kirjoittaja toteaa ”Eikö
todellakin ole mahdollista höyryaluksella välitää liikettä aina
Mätikkö-järvelle asti”. Herra Laiho
”uhkaa lujasti saada tämänkin välin liikkeelle valloitetuksi, jos siihen
suinkin on mahdollisuutta”. Aikomus oli,
että toinen alus kulkee Saikkalankosken yläpuolella ja toinen alapuolella.
Aluksesta toiseen siirtyminen olisi jalkaisin noin 150 metrin matkan.
Arvid Laiho liikennöi kesän 1912 Saikkala(Häijää)- Siuro
reittiä, mutta totesi ettei reitti kannata, jos ei reitti jatku Mätikköjärvelle
Uotsolaan asti. Tiisalan ja Tuiskun aleella oli ahtaita, melkein ummessa olevia
kohtia, jotka täytyisi saada avattua, myös monessa kohtaa oli ”liejua” ja
tukinuiton aiheuttamia ongelmia.
Elokuussa 1912 kävi Tie- ja merirakennusten ylitirehtööri
Snellman Mouhijärvellä laivareitteihin tutustumassa. Hänen lausuntonsa
perusteella pyritään toimittamaan koneellinen tutkimus ja katselmus
Saikkalanjoella. Saikkala – Karinsilta välillä havaittiin pari pahaa matalikkoa
ja yksi matala silta. Lausuntojen perusteella ja eräiden yksityisten henkilöiden
edistämänä päätettiin hakea rahoitusta hankkeelle.
MOUHIJÄRVI
VESITIE / LAIVAVÄYLÄN AVAAMINEN
Hakija: RANTANEN T.W. YM.,
RUSTHOLLARI
Akti: AD I 159/366 1911 Päätös:
22.02.1912 Nro 441 k
Kunnallislautakunta T.W. Rantasen johdolla alkoi pohtimaan
rahoitusta, jolla Saikkalanjoen ongelmakohtien avaukset saataisiin tehtyä. Koska joessa uitettiin
myös vuosittain suuri määrä tukkeja, päätettiin kääntyä tukkiyhtiöiden puoleen.
Nokia- yhtiö ja Ahlström myönsivät 1300
mk rahaa joen kunnostamiseen. Laiho avautti kesällä 1913 Saikkalanjoen mainitut
ongelmakohdat. Saikkalankoski jäi edelleen kohdaksi, josta laivalla ei pääsyt
normaalisti ylitse, vaan tarvittiin eri laiva kuljettamaan matkustajia
Saikkala- Rajalanranta Uotsolaan.
Tämä Saikkalanjoen reitti oli välillä erittäin kapea ja
mutkainen. Keväällä vettä oli enemmän, jolloin liikkuminen oli helpompaa,
tukkeja tosin uitettiin joessa silloin paljon, joka aiheutti myös ongelmia.
Kesällä veden pinnan lasku ja runsaat vesikasvustot toivat erilaisia haasteita.
Potkuriin tarttui kasvustoa, joka täytyi välillä käydä poistamassa, joku
hyppäsi veteen ja kävi irrottamassa ruohot potkurista. Liejun ja kasvustojen
vuoksi laivaa täytyi joskus myös työntää seipäillä rannasta.
Tällä reitillä olivat seuraavat laiturit, josta pääsi
laivaan mukaan: Selkee, Rajala, Kanttorila, Tuiskun silta (kirkkoon menijät),
Tiisala ja Saikkalankoski. Matkustajia pyrittiin ottamaan myös rannoilta
lankkua myöden kävellen ja veneellä tuotuna laivaan.
Aamulehden artikkeli 8.4.1913 kuvailee keväällä
Saikkalanjoella tapahtuvaa tukinuittoa ja uuden laivaväylän aloitusta. ”Tukkeja
ja paperipuita on vankasti, jotka odottavat vesiväylän avautumista. Me
mouhijärveläiset toivoisimme tänä keväänä innokkaimmin kuin edellisinä, että
puun uitto sujuisi pian vesillämme. Me nyt odotamme höyrylaivaliikkeemme
jatkuvan Karin siltaan asti ja liike ei voi alkaa ennen kuin uitettavat puut on
poissa joistamme”.
Artikkelissa kerrotaan myös Tuiskun sillan korjauksesta,
joka oli yhtenä esteenä reitin avaamisessa Mätikköjärvelle. Siltaan oli tehty
korjaukset ja sitä oli korotettu edellisenä talvena. Myös Tuiskun ja
Tiisalanlammen matalikoille oli tarkoitus tehdä perkauksia tulevana kesänä sitä
mukaa kun ongelmia laivan kulussa ilmenee.
Uuden reitin avaamisen toivotaan tuovan edistystä ja
yhteistoimintaa paikkakunnalle. Tavarankuljetus on ollut vallan hevosvetoisten
kuljetusten varassa, joka Mouhijärven mäkisissä maastoissa on välillä
haastavaa. Nyt avautuu mahdollisuus kuljettaa tavaraa vesiteitse.
Lehtiartikkelin mukaan jokivarsilla odottaa jo ”sadat sylet” halkoja proomuun
lastattavaksi ja määränpäähän kuljetettaviksi. ”Ja mikä on hauskuus ja
helpoitus kulkea höyryaluksella määrän päähän” , toteaa kirjoittaja artikkelin
lopuksi. Näin toiveikkaasti kuvailtiin Mouhijärveläisten odotuksia uuden
laivareitin mahdollisuuksista kehittää tavaroiden ja ihmisten liikkumista
Mätikköjärveltä aina Siuroon saakka.
Reitti Mouhijärvi Mätikkö- Saikkalanjoki- Tupurlanjärvi- Otamusjoki- Piikkilänjärvi- Sadanleukaluut- Kulovesi- Siuro |
Mouhijärvi- Siuro reitti 1911-1925
Laihon ostama höyryvene Ahto aloitti syksyllä 1911
liikenteen Häijää- Siuro välillä. Mouhijärvi
aloittaa liikenteen keväällä 1912. Hän liikennöi kesän 1912 Ahdolla ja
Mouhijärvellä reitillä Häijää – Siuro. Kansan Lehdessä 1912 Laiho etsi
”tutkinnonsuorittanutta koneenkäyttäjää pieneen matkustajahöyrypurteen”. Vuoden
1913 kesällä alkoi laivareitti Uotsolasta Saikkalanjokea myöden Häijääseen
kosken yläpuolelle ja kosken alapuolelta Siuroon.
Aamulehti 6.4.1919 |
Näin alkoi säännöllinen laivaliikenne Mouhijärvi- Siuro
välillä. Laivuri Laiholla oli aloituksessa monenlaisia ongelmia ja monet tahot
joutuivat osallistumaan reitin avaukseen rahoittamalla ja tekemällä korjauksia.
Tästä laivareitistä on paljon erilaisia tarinoita ja sen ajan sanomalehdet
julkaisivat paljon matkakertomuksia tästä reitistä. Suurin osa matkustajista
käytti laivaa ja junaa matkustaakseen Siuroon tai Tampereelle, sillä hoitui
asioiden hoito kaupungissa yhden päivän aikana, entisen kahden päivän
hevoskyydin sijasta. Rahtitavaralle näissä aluksissa oli vähän tilaa, mutta
tarvittaessa perään voitiin laittaa proomu jos oli tavarankuljetusta tai
matkustajia oli niin paljon ettei he mahtuneet laivaan. Mouhijärvi aluksella
hinattiin myös puutavaraa Hiihkon sahalta Siuroon.
Mouhijärvi laiva teki myös erilaisia huvimatkoja eri
puolille Kulo- ja Rautavettä. Kirkkomatkoja tehtiin Kuloveden ja Rautaveden
rannoilla oleviin kirkkoihin, koululaiset tekivät joskus huviretkiä Kuloveden
rannoille. Osa matkusti vain huvikseen katsellakseen maisemia tai viettäen
päivän vesien äärellä. Viimeinen huvimatka tapahtui 9.8.1925 Pirunvuoreen.
Lähtö ensin Ahdolla Rajalan rannasta kello 8, Saikkalassa laivan vaihto ja Mouhijärvellä lähtö puoli kello 9. Huvimatkan hinta oli 10 markkaa.
Siuron laivaranta 24.6.1924 juhannusaattona. Lähdössä Mouhijärvi ja Apu IV laivat. Museorautatieyhdistyksen kuvakokoelma. Kuvaaja Kalle Havas |
Mouhijärven reitillä liikennöineen laivuri Arvid Laihon ilmoitus Päijänteenpiirin merenkulkutarkastajalle matkustaja- alusten kulkuvuoroista vuonna 1921. Lähde Eero Järventausta, Laivurin lastuja. |
Säännöllinen liikenne
Mouhijärven ja Ahdon säännöllinen liikenne Mouhijärveltä Siuroon tapahtui vuosina 1911–1925. Aikataulut vaihtelivat hiukan eri vuosina, pääosin laivalla pääsi arkipäivinä aamulla Siuroon ja takaisin iltapäivällä ”postijunan” tultua, yksi edestakainen vuoro päivässä. Sunnuntaisin oli ajoittain myös aikataulunmukaista liikennettä, pääasiassa se oli tarkoitettu kirkko- ja muihin huvimatkoihin. Lehtitiedon perusteella ainakin yhden vuoden matkustajamäärä oli noin 4000 matkustajaa. Kannattavuus ei kuitenkaan ollut kovin hyvä. Laivuri Laiho oli todennut:” Hän on uhrannut työnsä ja varansa liikenteen ylläpitämiseen. Toisina vuosina yritys on kannattanut, toisina tullut tappiota”.
Mouhijärvi- Siuro Liikenteen lopetus 1925
Viimeinen
lehti-ilmoitus oli Paikallissanomissa lokakuun lopussa 1925.
Helsingin Sanomat 23.5.1926 |
Tarinoita Saikkalanjoelta
Lenni Neronen: ”Siinä
paljon vettä tarvittu, ku aamukasen aikana se pääsi Tiisalav vainioitten ylitte”.
Aimo Nuotio:
”Rantakemiltä pääsi suaraal laivaan..mitään laituria sem paremmin kaikim
paikoin tarvittu”.
Vanha vaimo: ”Ihanko
se airotta kulkee. Katsokaa hyvät ihmiset kuinka vesi sen takapuolesta tupruaa.
En luota tohon vehkeeseen”.
Väinö Uusinoka: "Ahto- laiva oli ajanut kivelle matkalla
Mätikölle. Laivurin mielestä vahinkoa ei syntynyt. Kuitenkin aamulla havaittiin
laiturissa, että laiva oli osittain painunut pohjaan. Pikkupoikia pyydettiin
viemään sanaa matkustajille, että laiva ei tänään kulje. Pumppujen avulla vesi
saatiin laivasta pois ja se nousi pintaan, höyrykone ei onneksi ollut
vaurioitunut".
https://digi.kansalliskirjasto.fi
Lähteet:
https://digi.kansalliskirjasto.fi
Eero
Järventausta,1988 Laivurin lastuja
Eero
Järventausta, 1989 Laivurin muiston lastuja
Simo
Penttilä, Mouhijärven historian teokset
Henkilöiden
muistelmat, mainittu lähde tekstissä
Puolisoni Risto Suuriniemen isä Lauri A.Suuriniemi (s. 3.3.1904 )on kulkenut oppikoulumatkaa reitillä Selkee-Siuro. Kotoa Lavian Niemenkylästä hänet kuljetettiin hevosella Tappitorille. Siurosta junalla Tampereelle- viikoittain. Valmistui sittemmin agronomiksi Helsingin yliopistosta.
VastaaPoista