Pieniä moottoriveneitä 1900- luvun alkuvuosilta




Moottoriveneitä


Tyrvään Sanomissa 31.7.1917 on ilmoitus Nuorisoliiton iltamista. ”Tehdystä pyynnöstä on tehtailija Niemi lupautunut tulemaan moottoriveneellään kirkkorantaan ja viemään 25 pennin maksusta Vammalan puoleisia Pakilan rantaan hetimiten kirkonmenojen jälkeen, sekä taas kello viideltä takaisin kirkkorantaan. Toivotaan että täten, varsinkin nuoriso tulee runsaslukuisena mukaan”.


Aamulehti 30.7.1921 kuvailee taiteilija Emil Danielsonin vieraiden matkaa Pirunvuorelta pois taiteilijan omalla veneellä. ”Kun kaikki mahdollinen vapaa-aika on käytetty, on lähdettävä paluumatkalle kaupunkiin, vaikka seurapiiri on mitä viihdykkäin ja ystävällisyys rajaton. Nyt on ilma kaunis, eikä sormien rakkuloita tarvitse ollenkaan kiusata soutamalla, sillä taiteilija Danielsonin sievä moottorivene PIRUNVUORI nimeltään sekin, tekee matkaa kuin leikiten".

 


Ryömälän kartanon omistaja Arthur Rosenlewilla oli moottorivene Mouhijärvellä Tupurlanjärven rannassa. Hän myi sen 6.5.1914 olevalla Tammerfors Nyheter ilmoituksella 2000 mk hintaan.
Lauri Viran moottorivene  vuodelta 1921-1924 Heinoo. Suomen merimuseon kuvakokoelma CC.
Moottorivene Rautaveden rannassa Aittalahdenkadun kohdalla. Sastamalan seudun museon kuvakokoelma
 
Uuno Ulvion moottorivene Vihattulan rannoilla. Kuva todennäköisesti 1920-1930 luvulta. Sastamalan seudun museon kuvakokoelma.











Nobel Standard on 1920- luvulla aloittanut öljy- yhtiö, joka 1950- luvulla muuttui Esso nimiseksi yhtiöksi.







Tyrvään Sanomissa 18.6.1925 oli ilmoitus myytävästä uudesta moottoriveneestä.Ilmoituksessa mainitaan "intutsuuno aparaatti", jonka merkitystä ei kirjoittaja tunne. Vene on kooltaan aika suuri, koska siihen sopii 15 henkilöä. Tämä uusi vene on todennäköisesti siis valmistettu Vammalassa ja tekniikkaa on rakennettu Tyrvään sähkötehtaalla.
 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti