EKO- moottorihinaaja


EKO- hinaaja



EKO oli Rautaveden ja Kuloveden alueen ensimmäinen ja viimeinen hinaaja. Kaikki edelliset alukset olivat vuosikymmenten ajan "varppaajia", jotka ankkurin ja pitkän vaijerin kanssa siirsivät tukkilauttoja eteenpäin.


Tyrvään Sanomat 17.5.1964

Kokemäen uittoyhdistyksen edustajat ottivat moottorihinaaja EKO:n vastaan 5.5.1964 Rauma-Repola Oy:n Valkon konepajalta Loviisasta. Josta EKO ajettiin meriteitse Poriin ja sieltä alus nostettiin kuorma-auton perävaunuun, sekä kuljetettiin erikoiskuljetuksella Vammalaan. Siikasuon telakakalla alus laskettiin Rautaveteen, jossa EKO ryhtyy hinaamaan tukkilauttoja.

Hinaaja EKO työskenteli todennäköisesti vuodesta 1964 alkaen noin reilut kolme vuotta. Se tuli RAUTAVEDEN tilalle. RAUTAVESI- varppaaja meni taas KULOVEDEN tilalle, joka taas lopetti pitkän uran varppaajana, joka oli toiminut vuodesta 1899 lähtien Kokemäenjoella. RAUTAVESI varppaaja toi tukkilautan kuitenkin nopeammin saman matkan, kuin tämä EKO-hinaaja. Vaikka vaijeri oli lauttaan pitkä, silti sen potkurivirta hidasti tukkilautan kulkua, kun potkurista tulevan veden virta meni suoraan tukkilauttaa päin. 



Tyrvään Sanomat 17.5.1964



Rauma-Repola Oy:n Valkon telakan rakentama hinaaja-alus m/s Eko on "Ahven"-tyypin sarjavalmisteinen alus. Aluksen päämitat: pituus 12,0 m, leveys 4,75m, syväys 1,5 m, turboahdettu moottori 200 hv:n Penta diesel, alus painaa 18 tonnia.

EKO oli moottorihinaaja, joka hinasi tukkilautat, sitä edeltävät alukset Kulo- ja Rautaveden alueella olivat ”varppaajia”, jotka käyttivät ankkuria ja pitkää kelattavaa vaijeria lautan hinaamiseen. EKO:n kerrotaan olleen erittäin äänekäs alus, johtuen dieselmoottoristaan. Sen hinatessa lauttoja ääni kantoi kauas Rautaveden alueella.

Tukinuitto loppui Kokemäenjoella 1967. EKO hinaaja myytiin Rauma-Repolalle 11.3.1969 80.000 mk hintaan.
 
EKO työskenteli Vammalan jälkeen Raumalla. Merellä sattui haveri 2.11.1971, jossa Moottorihinaaja EKO kaatui Rauman satamassa avustaessaan MS Rhean siirtoa Rauma-Repolan varustelulaiturissa ja jouduttuaan sivuvetoon. Yksi mies hukkui, kaksi pelastui.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti